Sadaka-ı
fıtrin cinsi ve miktarı: Sadaka-ı fıtır her mükellefin ikamet ettiği
memlekette halkın çoğunun yedikleri temel gıda maddesinden bir sa´dır.
Rasulullah (s.a.v)´ın kullandıkları sa´ normal dört avuçtan ibaret idi. Bugünkü
Ölçülerle yaklaşık 2.400 gr´dır.
Ebu Said
el Hudri (r.a) şöyle demiştir:
“Biz
Rasulullah (s.a.v)´ın zamanında Ramazan bayramı gününde fıtır zekâtını her çeşit
gıdadan bir sa´ olarak verirdik. Bizim mutad olan gıdalarımız ise arpa, kuru üzüm,
peynir ve kuru hurma idi.” [[1]]
Hadisi
şeriften de anlaşıldığı gibi sadaka-ı fıtır para veya başka şeylerden
verilmez. Buğday, pirinç, kuru üzüm, nohut, mısır v.b gibi halkın çoğunun
yediği gıdalardır. Günümüzde halkın çoğunun temel gıdası buğday olduğuna göre
fıtır sadakası buğday olarak verilir. Şafii mezhebine göre buğdayın kıymeti
verilmez. Ancak Hanefi mezhebi taklit edilerek buğdayın değerini para olarak
vermekte bir sakınca yoktur. Çünkü fakir için genelde para, ihtiyacı gidermek
yönünden buğdaydan daha iyidir.
Fitre,
kişinin bulunduğu şehir veya köydeki fakirlere verilir. Başka memleketteki
fakirlere göndermek caiz değildir. Ancak o yörede fakir bulunmuyorsa o zaman
başka yere göndermek caizdir.
Fitrenin
ödenme zamanı: Fitre, Ramazanın son günü güneşin batmasıyla vacip olur. Ancak
zekat erken verilebildiği gibi fitreyi de Ramazan ayı içinde vermek caizdir.
Fitrenin
bayram günü sabahı bayram namazından önce verilmesi sünnettir. Peygamberimiz
(s.a.v) Bayram namazına gitmeden önce fitrenin verilmesini emretmiştir. Bayram
günü akşamına kadar tehir edilmesi mekruhtur. O gün güneş battıktan sonraya
bırakmak günahtır. Çünkü zamanı geçmiştir. Bu zamana kadar verilmeyen fitrenin
kazası gerekir.
Peygamberimiz
(s.a.v.), “Sadaka-1 fıtır, oruçlu için faydasız, çirkin ve fena sözlerden
temizliktir.” [[2]] buyurarak önemini
bildirmiştir.
Sadaka-ı
fıtrin; orucun kabul edilmesine bir sebep olduğunu yine Peygamberimiz
(s.a.v.)´in bir hadis-i şeriflerinden dinleyelim:
“Ramazan
orucu yer ile gök arasında asılıdır. Ancak sadaka-ı fıtırla yükseltilir.”
[[3]]
Bayram günü ve gecesi kendisinin ve ailesinin ihtiyacından fazla
varlığa sahip olan herkesin sadaka-ı fıtır vermesi vaciptir. Aile reisinin,
kendisi ve nafakasını karşılamakla yükümlü olduğu kimselerin sadak-ı
fitrelerini çıkarması vaciptir. Bunlar, hanımı, annesi, babası, çocukları yeme
ve içmesini üzerine aldığı hizmetçisidir. Yalnız anne-babasının
ve büyük çocuklarının fitrelerini çıkarmasının vacip oluşu için onların fakir olması
lazımdır.
Yorumlar kapalı.